15 בינואר 2012

בית ספר בניהול עצמי

בתי הספר במאה ה- 21 מתמודדים עם אתגרים המתרחשים בקצב מהיר ולכן אחד השינויים הוא הסבה של בתי הספר לניהול עצמי, זאת על מנת: לשפר את איכות הלמידה, ליישם תכניות לימוד חדשות, להחדיר את השימוש בטכנולוגיות המידע ובעיקר להפוך את בית-הספר לרלוונטי ואפקטיבי. לכך התייחס יין צ'אנג צ'נג (2003) במאמרו: "חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית".
כמו כן, במסגרת זו של ניהול עצמי יתאפשר לבתי ספר לעודד למידה מתמשכת שתוביל לפיתוחם של התלמידים ושל צוות בית הספר, להגדיל את מידת התמיכה של ההורים ושל הקהילה, וכן, אפשרות להכניס את הטכנולוגיה לחינוך בכך שתענה על הצרכים והאתגרים של הסביבה החינוכית. 

לדברי צ'אנג, הפרדיגמה צריכה להשתנות לפרדיגמה משולשת חדשה - גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית בחינוך.
גלובליזציה- חינוך גלובלי על ידי שימוש באינטרנט שיבוא לידי ביטוי בשיתוף פעולה בינלאומי בלמידה, והכנסת תוכן חדש לתכנית הלימודים.
לוקליזציה – מעורבות הקהילה וההורים בחינוך בית הספר. כלומר, שיתוף פעולה ביניהם על מנת להבטיח את הצלחת השינוי. כמו כן, פיתוח תכנית לימודים בית ספרית בהתאמה לקהילה על פי מאפייניה.
התאמה אישית (אינדיבידואליזציה) – משמעותה היא שהתלמיד עומד במרכזו של החינוך. המורים יביאו לידי ביטוי את היוזמה והיצירתיות של התלמידים, יענו על הצרכים האישיים המיוחדים ויפתחו בקרבם אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר.

לסיכום, בסיוע טכנולוגיית המידע ייהפכו הלמידה, ההוראה והחוויה הבית ספרית מותאמים לעולם, למקום ולאדם. בנוסף לכך, יבטיחו בתי הספר בניהול העצמי את הרלוונטיות לעתיד של שיטות ההוראה בפדגוגיה החדשנית ויציבו יעדים חדשים לתלמידיהם. כמו כן, בתי הספר יעניקו ערך מוסף לתהליכי למידה משמעותיים הכוללים אחריות ומחויבות כלפי הסביבה והקהילה.

מכאן יוצא, שניהול עצמי ישפר את הרלוונטיות של בתי הספר, יעודד שינויים טכנולוגיים ויביא ללמידה איכותית. כל שכן בניהול עצמי עולה גם הסוגיה של סמכויות מנהל בית הספר.  במציאות החינוך הישראלי עדיין מוגבלות סמכויותיו של המנהל. החלטותיו של המנהל עדיין אינן מוחלטות, בפועל הבירוקרטיה עדיין חזקה יותר.

 כתבה בחדשות ערוץ 10 בנושא: חינוך ישראלי - סמכויות מנהל בית הספר 






ביבליוגרפיה: צ'נג, י' צ' (2003). 'חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה ואינדוידואליזציה.בתוך: ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי – מבט בין-לאומי (עמ' 29-55). ירושלים: משרד החינוך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה