30 בדצמבר 2011

מהו קוד ההצלחה?

 השבוע שודרה כתבה בערוץ 10, בתוכנית "המקור", שהציגה את מערכת החינוך בפינלנד – "כך מייצרים תלמידים מוצלחים". בעוד התלמידים הישראלים מדשדשים בתחתית הטבלה במבחנים הבין-לאומיים, נמצאים התלמידים הפינים בראש - עם מעט מקצועות, מעט שעות לימוד ובלי מבחנים. מתוך כתבתו של מיקי רוזנטל התברר כי זוהי מערכת שבה אין כמעט ניהול מרכזי; אין כמעט מערכת לימודים מחייבת; אין מדידת הישגים בית ספרית (מלבד המבחנים הבינלאומיים); אין השוואות בין בתי ספר; ואין תגמול או ענישה לבתי ספר לפי מידת ההצלחה הלימודית שלהם. בתי הספר מקבלים ממשרד החינוך הפיני רק הדרכות מועטות לגבי תוכנית הלימודים הנדרשת מהם, וכיצד יש להעביר אותה. בתי הספר, והמורים בעצמם, הם שקובעים בסופו של דבר מה תהיה תוכנית הלימודים הבית ספרית שלהם, והם קובעים גם כיצד ילמדו אותה. יוצא מכך, שהרשות המקומית עושה כמעט הכל, רוב המורים בפינלנד מועסקים על ידי הרשות המקומית, אין מחוזות למשרד החינוך, והמתווה הכללי של החינוך מאד ברור. המועצה הלאומית לחינוך קובעת מסגרת לתכנית הלימודים, המתוקצבת ע"י משרד החינוך, והמבצעת העיקרית היא הרשות המקומית. 
מתוך: מדוע המורים בפינלנד טובים יותר? - כתבה שפורסמה ב-  http://www.themarker.com/misc/1.580073


מאמרו של פרופ' עמי וולנסקי, "הדיאלטיקה שבין ביזור למרכוז במערכת החינוך בישראל", עוסק במאבק ובמתח שבין הכוחות הצנטרפיטלים - משרד החינוך, המנסים לשמור על מעמדם הריכוזי, לבין הכוחות הצנטריפוגלים - בתי ספר והרשויות המקומיות, המבקשים להתנער מאחיזתם הרב סמכותית של משרד החינוך. הוא מסכם ואומר כי עדיין מנסה מערכת החינוך בישראל להשתחרר מתרבות המרכוז אשר החלה בראשית שנות ה- 50, ומתח זה בין הכוחות ממשיך עדיין להעסיק את מערכת החינוך.

לאור זאת, נראה כי ניתן ללמוד ממערכת החינוך בפינלנד לגבי הצורך לבזר את ניהול מערכת החינוך, והעברת הסמכות והאחריות של ניהול בתי הספר לידי המנהלים. בכדי לשפר את אופן הפעולה של מערכת החינוך חשובה הגדרה ברורה של אחריות וסמכות של כל אחד מהגורמים האחראיים – משרד החינוך, בתי הספר והרשויות המקומיות, שתמנע מאבקי סמכויות ומתח, וזאת על מנת שתתאפשר העצמה של הגורמים העוסקים בעשייה החינוכית – רצוי לשים דגש רב על מעמדו של המורה ולתמוך במורים, להשקיע בפיתוח מקצועי ובהשתלמויות ובמדיניות התגמול  ובמתן כלים להערכת ביצועים מקצועיים וניהוליים. המורים הם הפועלים בשדה ההוראה ומתפקדים כסוכני השינוי במערכת החינוך.

מתוך: למה פינלנד מצליחה כל כך ? אבינועם גרנות , ראש מנהל החינוך בעיריית חולון.  מתוך: אתר מאמרים http://www.articles.co.il/article/46987/%D7%9C%D7%9E%D7%94%20%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%9C%D7%A0%D7%93%20%D7%9E%D7%A6%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%94%20%D7%9B%D7%9C%20%D7%9B%D7%9A%20

"פינלנד מציגה – כך מייצרים תלמידים מוצלחים"




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה