22 בדצמבר 2011

מה יחולל שינוי עמוק?


במסגרת הקורס "סוגיות במדיניות החינוך" קראתי בעיון רב את המאמר "ארגון שוק וקהילה – אסטרטגיות שינוי: מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר? שכתב תומס ג' סרג'ובני.  הטענה העיקרית שהוא מעלה במאמר מתייחסת לכך ששינוי מוצלח בבית הספר יבוא בעקבות תפיסות שינוי המתאימות לדרישות התרבותיות הייחודיות לבתי הספר וכן עם הדרישות התפעוליות הייחודיות הכרוכות בהוראה ובלמידה חדשות.
ההשקפות לגבי הדרכים המתאימות לשינוי בתי הספר תלויות בדרך שבה סוכני השינוי מבינים את אופי ההתנהלות של בתי הספר ואת טבע האדם עצמו.
לפיו, אסטרטגיית הארגון, השוק והקהילה הן שלוש אסטרטגיות מרכזיות כיום במטרה להשיג שינוי בבתי ספר. האסטרטגיה המועדפת על מביא השינוי תלויה בתיאוריה שלו על החינוך הבית ספרי ובהשקפתו על טבע האדם. אסטרטגיות הארגון והשוק – יעילות לשינוי יעיל של מבנים בית ספריים בטווח הקצר.
אסטרטגיית הקהילה טובה להשגתם של שינויים עמוקים בליבה התפעולית של בתי הספר.
לגבי בתי הספר, השקפות קהילתיות עדיפות ויעילות יותר למינוף השינוי בבתי הספר מאשר השקפות ארגוניות או השקפות המבוססות על כוחות השוק.
לגבי המורים, אימוץ מוצלח של שינוי מניח שלמורים יהיה הידע הדרוש ליישום השינויים וכן שתינתן להם הזדמנות ליישם אותם.
ומה יחולל שינוי עמוק?
כוחות שינוי המבוססים על תפיסה שרואה בבית הספר קהילה. יש צורך להצמיח את הקהילה הבית ספרית, שהופך למקור הסמכות של בית הספר ואז בית הספר יהיה בשל לשינוי.
שינוי עמוק בבית הספר מעלה את הצורך בשינוי של המהות של בית הספר - מארגון פורמלי לקהילה.
לפיכך, יצירת קהילה היא התפקיד החשוב של בית הספר. בית הספר צריך לשמש יותר מאשר מרכז למידה בעבור הקהילה, עליו להיות מקום של הקהילה. וכן, רצוי שהיעדים של בית הספר וההחלטות הפדגוגיות יתבססו על יצירת קהילה.
חשוב שהצוותים בבתי הספר יקפידו ליצור קשר עם מספר של קבוצות בקהילה.
כמו כן, לסגל בית הספר צריכה להיות מחויבות לשרת את הקהילה ובכך שיכיר את הקהילה שאותה הוא משרת.

מתוך:

חינוך בונה קהילה - קהילה בונה חינוך / שרה שדמי-וורטמן
http://my.mli.org.il/mli_pdf/Graduate/Mandel.SHEDMI-WARTMAN.pdf

סרג'ובני, ת' (2010): ארגון שוק וקהילה: מתוך: ג' פישר ונ' מיכאלי (עורכים). שינוי ושיפור במערכות חינוך: אסופת מאמרים (עמ' 246-262). ירושלים: מכון ברנקו וייס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה