27 בנובמבר 2011

לימודים הם משחק ילדים


אחד התרגילים שהתבקשנו להכין בקורס: "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים" היה הכנת משחק התנסות בהכנת משחק לימודי מתוקשב באמצעות מחוללים, המאפשרים ליצור סביבות משחקיות למטרות תרגול. כהקדמה שיחקנו עם "המשחקים לדוגמה" ואחר כך בחנו את המחוללים ומה הם מאפשרים לבצע.

המחולל לבניית המשחק בנוי באופן קל וידידותי למשתמש. ההוראות להכנת המשחק במדריך לעורך מאוד ברורות. ההגבלה היחידה שהקשתה מעט הייתה הגבלת מס' התווים, בשאלות מסוימות מס' התווים לא הספיק והיה צורך לחשוב מחדש ולהתאים את השאלות לתבנית.

חשבתי ליישם את מחולל המשחקים בשיעור גיאוגרפיה. לסיכום נושא "המפות" ביקשתי מהתלמידים להכין משחק לימודי מתוקשב באמצעות אחד המחוללים. פעילות הכנת המשחק יצרה עניין רב, התלמידים התגייסו למשימה ביתר מוטיבציה. את המשחקים פרסמנו בפורום הכיתתי על מנת שכל התלמידים יוכלו לשחק במשחקים שיצרו חבריהם.
   
"אין דבר רציני יותר ממשחק"

לימור שגב, רכזת מחקר ופיתוח במיזם משחקי מנהלים, אומרת כי אם נממש את הפוטנציאל הטמון במשחקי המחשב ללמידה – כולנו רק נרוויח מכך. "מאז ומתמיד ידענו שאת הדברים החשובים והמסובכים ביותר לומדים דרך משחק, ושאין דבר רציני יותר ממשחק. משחקי מחשב הפכו בעשור האחרון לתעשייה המובילה בעולם הבידור, בזמן שהם משאירים מאחוריהם את תעשיית הסרטים והמוזיקה". לדברי שגב, בני כל הגילאים מבלים יותר ויותר שעות בסביבות משחק, ובתוך כך הם רוכשים מיומנויות חברתיות, קוגניטיביות ורגשיות. עוד היא מוסיפה, כי בעולם נעשה מחקר רציני שמטרתו לבחון איך ניתן לשלב משחקים בתהליכי הכשרה ולמידה. בארץ, לעומת זאת, מדובר בתחום שנמצא עדיין בראשית דרכו (מחקר בתחום נעשה במרכז שגיא לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה).

מתוך: למידה מבוססת משחקים מתוקשבים – תמונת מצב 2011


תגובה 1:

  1. מקסים! הלוואי ושיטות הלימוד האלה ילכו ויתפתחו. אני רואה לפעמים מורים שיצאו מימי הביניים והילדים פשוט לא מצליחים להבין מה הם רוצים או להתעניין.

    השבמחק