19 בנובמבר 2011

לחשוב קצת אחרת


באחד הדיונים בקורס "סוגיות במדיניות החינוך" עלתה השאלה: האם בתי הספר בהווייתם אכן מדגישים את ההתייחסות לילד ולצרכיו – הילד במרכז. בבית ספר שכזה הילדים לומדים תוך כדי הבנת סביבתם הטבעית כשכל ילד מתקדם בקצב האישי שלו, ומממש את  הפוטנציאל המלא שלו להתפתחותו. על פי המאמר שכתבה סוזן סמל, קרולין פראט נחשבה ל"פורצת הדרך" היא טענה שערכו העיקרי של בית ספר חייב להיות להפוך אנשים שיכולים לחשוב ביעילות ולהיות יצרניים, כשבעתיד יוכלו להפוך את העולם לטוב מזה שהם חיים בו. בנוסף, היא מדגישה את גישת הלמידה החווייתית תוך כדי התנסות. למשל באמצעות משחק, שלו יתרונות רבים בתהליך הלמידה: מגוון, מעניין, חווייתי, מעורר סקרנות ומוטיבציה, מזמן שיתוף פעולה ועבודת צוות.

מבחינת המורים פיתוח משחקים לימודיים מקביל לפיתוח של חומרי למידה אחרים שהמורים מביאים לשיעור, ובעצם למה לא? למידה באמצעות משחק שמטרתו למידה תוך יצירתיות והמון עניין. למרות שבית-הספר הוא לא מקום דמוקרטי, אלא החומר מוכתב מראש על-ידי משרד החינוך, עלינו כמורים לתת מתן הזדמנויות לכל תלמיד ולפתח אצלו את הכישורים המיוחדים לו. הילד אמור ללמוד בדרך של חוויה והתנסות. 

גישה זו מתחברת לספרו של גבי סלומון (2000), שאליו נחשפנו ביתר פירוט בקורס שהעבירה ד"ר שרה שדה, בו הוא מתייחס לשאלות אלו ואחרות. על פי תפיסתו, בית הספר יבנה מסביב לצורכי התלמיד ועליו לספק לו את הדרך והאמצעים למילוי הצורך בהתפתחות אישית. הלומד ותהליך הלמידה יכתיבו את אופי התהליכים המתרחשים בבית הספר ולא צרכי המערכת הניהולית.

גבי סלומון דיבר על כך ש"ייעודו של בית הספר – במיוחד זה בעל הגוונים הקונסטרוקטיביסטיים – הוא לאפשר לתלמידים לחשוב, לרכוש מיומנויות של טיפול אינטליגנטי במידע ולהפוך אותו לידע, ולא להטביע אותם במידע."

ומה נדרש לשם כך? תקציבים מוגדלים ממשרד החינוך וכמו כן, שינוי בתפיסת החינוך הקיימת כיום. דרוש שינוי בתוכניות הלימודים ובנוסף לכך רצוי וכדאי שהמורים יפתחו את חומרי הלמידה וישלבו חומרים העונים על צורכי הלמידה. בנוסף, ישלבו את השימוש בכלים הדיגיטליים בתבונה ובהקשרים רלוונטיים להוראה מתוקשבת. ומכאן המעבר לפדגוגיה חדשנית והקניית מיומנויות המאה ה-21 .

עין הים - בית ספר במרחב משחקי


כתבה ששודרה בחדשות הוט על הלמידה המשחקית במסגרת לימודי בחירה. אפשר ללמוד ממנה על דרכי הוראה אלטרנטיביות במרחב משחקי שפותחו במהלך הניסוי והפכו זה מכבר לתרבות בית ספרית, לפדגוגיה משחקית.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה