24 באוגוסט 2011

איך ללמוד? מטעויות


במסגרת אחד השיעורים של ד"ר ליאת אייל צפינו בסרטון מרתק מהאתר "TED":


דיאנה לאופנברג משתפת בשלושה דברים מפתיעים שהיא למדה על הוראה כולל תובנה מרכזית על לימוד מטעויות. היא מעלה כאן סוגיה חשובה בנוגע ללמידה - הוראת מיומנויות למידה חשובה הרבה יותר מרכישת ידע. תלמיד בבי"ס שלומד איך ללמוד, לאסוף ולארגן מידע ההצלחה מובטחת לו. הדגש הוא על הדרך שבה אנו מלמדים את הילדים לעבד את המידע באמצעות המשאבים הקיימים והזמינים כמו: האינטרנט, המחשבים וכו' , שמאפשרים לתלמידים לחקור. אין צורך ללמוד מידע דרך החשיבה היא המהות.  ה"סוד" כאן הוא לא על רכישת ידע אלא על הבנייתו.  
פרופ' גבי סלומון התייחס לכך פעמים רבות וטען כי "ייעודו של בית הספר – במיוחד זה בעל הגוונים הקונסטרוקטיביסטיים – הוא לאפשר לתלמידים לחשוב, לרכוש מיומנויות של טיפול אינטליגנטי במידע ולהפוך אותו לידע, ולא להטביע אותם במידע." (סלומון 2000).

על פי הגישה הקונסטרוקטיביסטית  - מטרת ההוראה היא אינה העברת ידע ושינון אלא פיתוח היכולת ללמוד באופן עצמאי, לחשוב ולהפעיל שיקול דעת  סביב בעיות אותנטיות המחייבות שימוש בידע קודם בשילוב עם ידע חדש. התלמידים מבנים את הידע האישי שלהם על ידי הפיכת מידע לידע דרך התנסות אישית.


דיאנה מסכמת את הרצאתה:"...הנקודה העיקרית היא שאם נמשיך להסתכל על חינוך כאל הצורך להגיע לביה"ס כדי לקבל מידע ולא אל למידה חווייתית,  העצמת קולם של התלמידים וקבלת הכישלונות אנחנו מפספסים..." – אני איתה!!!
לאור האמור מתבקש שינוי בפדגוגיה הנהוגה כיום במשרד החינוך כשהדגש הוא לא על רכישת ידע אלא על חקירה ושימוש משמעותי בו כשהטכנולוגיה והאינטרנט מזמנים ומאפשרים זאת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה