11 במאי 2011

הספר הדיגיטלי כבר כאן!

באחד הביקורים שהתקיימו בבית ספרי הצגתי את השימוש בספר הדיגיטלי באמצעות האתר "כותר - ספרי לימוד" של מט"ח. במסגרת הביקור התארחה בכיתתי הכתבת, נאוה דקל, שפירסמה את הכתבה בהד החינוך - אל המאה ה- 21. בעצם, הילקוט הדיגיטלי היא סביבת הלמידה של המאה ה- 21 או כך לפחות החזון. אני רואה בספר הדיגיטלי הזדמנות ליצירת משהו חדש, כמובן שעומדים לרשותי האמצעים הטכנולוגים מחשב נייד עם ספר לימוד דיגיטלי ודינמי שמאפשר ל"הכניס" את העולם לכיתה וכולל סרטונים וקישורים למקורות מידע נוספים.  בנוסף, המורים יכולים להוסיף קטעי קישור ודוגמאות לטקסטים, להפנות את התלמידים לעמודים מסוימים, להוסיף הערות לצד הטקסט, והתלמידים יכולים להשיב למורים והאחד לשני על גבי הספר, ואפילו להכין בו שיעורי הבית.
מבחינת התלמידים הספר הדיגיטלי מפתח חשיבה מסועפת. הוא מציג את הנושא הלימודי מכמה זוויות ראייה, דבר שספר לימוד מודפס אינו יכול לעשות. מצד אחד אפשר לומר שזה מהווה שינוי מהותי בשבילי כמורה ומצד שני עדיין לחלק מהילדים זה יותר קשה, ויש כאלה שעדיין זקוקים לנייר. אך רוב התלמידים מרוצים כפי שהתרשמה וכתבה נאוה דקל:

"שיעור גאוגרפיה בכיתה ו'. המורה: דלית ניר. הנושא: צפון הארץ. התלמידים לומדים בעזרת ספר דיגיטלי, וניר מסבירה לי שהשיעור נחלק לשלושה חלקים: הקניה מתוקשבת, פעילות עצמית במחשבים ובסוף השיעור דיון והסקת מסקנות. הבעיה היחידה בעיניה היא טכנית – המחשב עלול להיתקע.
זה לא מפחיד את הילדים. נדב, תמר, מאיה, יותם ואילה, תלמידי כיתה ו', מספרים שהם מרוצים מאוד. יותם: "באינטרנט אתה יכול להרחיב ולהצליב מידע, להשתמש בכל מיני מקורות כמו מאמר, סרט, תמונה. בספר אפשר לקחת רק את מה שכתוב"."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה