1 ביולי 2011

האם למידה מרחוק יעילה?

בסמסטר ה- 3 ללימודינו הקורס "מחקר מתקדם בחינוך" נלמד כקורס מקוון. התנסיתי בעבר בלמידה מרחוק, אחד מהקורסים המשמעותיים היה בנושא "שינוי וצמיחה אישית: העצמה אינטראקטיבית" ביחידה להשתלמות ולהדרכה בבר אילן. אני מאוד נהניתי מהלמידה הא-סינכרונית. למידה א-סינכרונית מאוד אטרקטיבית ללומד מבוגר בכך שניתן ללמוד באופן עצמאי והיא גמישה ביותר מבחינת זמנים.
כמובן שנשאלת השאלה: האם למידה מרחוק יעילה? מנסיוני היא יעילה מכמה סיבות: האחת היא האפשרות שניתנה לי ללמוד בכל זמן ומכל מקום , למדתי לנהל לעצמי את הזמן ולבצע את המשימות בהתאם לזמן הדרוש לי. כשהתיישבתי ללמוד הייתי פנויה מכל הבחינות ללמידה. שלטתי בתהליך הלמידה וקבעתי את קצב הלמידה. לדוגמא: בחרתי ללמוד שני שיעורים בשבוע ולאחר מכן לדלג על השבוע הבא מסיבות כאלה ואחרות. בקורס "מחקר מתקדם בחינוך" כמו בקורסים האחרים חומר הלימוד היה נגיש כבר מפתיחת הקורס. בנוסף למשאבי הלמידה (מצגות וכו') שקיימים באתר הקורס, המרצה-מנחה העבירה את המטלות הנדרשות ואת מועדי הגשתם, כך שאוכל לתכנן את משך הלמידה ומידת המעורבות שלי, בנוסף ל"מטלות החיים" הנדרשות מאיתנו הן כמורות, אימהות, בנות זוג וכו'.
לאור האמור, אין ספק כי נדרשת מוטביציה גבוהה ללמידה, מוכנות ובשלות על מנת להצליח. כל שכן זה אופייני לתלמידים מבוגרים שבדר"כ הם בעלי מוטיבציה עצמית גבוהה, עם מטרות ממוקדות וצרכים מקצועיים, כשבראש דאגתם - זמן וגמישות בלימודים.
בנוסף לכך, בקורס "מחקר מתקדם בחינוך" קיימת התייחסות למימד של למידה משותפת (הגשת התרגילים בשלישיות) שמשפיעה גם כן על הצלחת הלומדים.

כפי שמתואר במחקר שהציגה גלית בן צדוק בסרטון, הלמידה המתוקשבת אכן "זולגת" מהכיתה אל הבית, ובכך מתממש הפוטנציאל של הרחבת זמן ההוראה והלמידה מעבר לגבולות הזמן המוגבל של ביה"ס.

למידה בכל עת ובכל מקום?



למידה בכל מקום ובכל עת? הערכת מאפיינים של למידה מתוקשבת בכיתה לעומת בבית, באמצעות כריית נתונים - הרצאה של גלית בן-צדוק (אוניברסיטת תל אביב, מט"ח), משה לייבה (אוניברסיטת תל אביב(, רפי נחמיאס (אוניברסיטת תל אביב), רחל מינץ (מט"ח) במסגרת כנס צייס 2010, מושב מנתונים למידע וידע.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה